Visuell identitet og ny nettside for i-Bolig AS
Spire var så heldig å få utvikle den visuelle profilen, samt designe og utvikle ny nettside for i-Bolig AS, en lokal og spennende eiendomsutvikler. For kunden var det viktig at den visuelle profilen skulle fremstå som moderne, fleksibel og skille seg ut i markedet. Nettsiden er laget med tanke på god og intuitiv brukervennlighet.
Om kunden
i-Bolig AS er en lokal boligleverandør som utvikler boligprosjekter og leverer nøkkelferdige boliger til fast pris. i-Bolig har boliger for salg i sentrale områder på Romerike, blant annet på Råholt, Årnes, Nannestad og Eidsvoll.
Utfordringen
Våren 2018 endret firmaet navn til i-Bolig AS, og ønsket å bygge identitet og merkevare som lokal boligleverandør.
Spire har utviklet hele den visuelle profilen til i-Bolig. For kunden var det viktig at den skulle fremstå som moderne, fleksibel og skille seg ut i markedet. Både det abstrakte uttrykket i logoen og de klare profilfargene, bygger opp under disse verdiene. Sammen med mønstre og elementer, stikker denne visuelle identiteten seg ut i en bransje med mange tradisjonelle aktører.
i-Bolig hadde et sterkt ønske om enklere administrasjon av nettsiden sin.
Prosessen
I dette prosjektet har vi vært med helt fra begynnelsen, og fasilitert både workshops og lagt til rette for viktige valg underveis. Vi har jobbet i tett partnerskap med prosjektgruppa til i-Bolig hele veien, noe som har bidratt til effektiv forankring og tett eierskap til prosessen.
I dette prosjektet jobbet vi etter kjernemodellen. Det vil si at før vi startet den visuelle designprosessen, designet vi kjerneinnholdet på nettstedet - sammen med kunden. Dette betyr i praksis å definere hvilke sider eller funksjoner som inneholder forretningsmål og brukermål, samtidig. Disse sidene er typisk de man driver betalt trafikk til. Å jobbe på denne måten gjør at fokuset og innsatsen fra både oss og kunden investeres i sider og funksjonalitet som som gir finansielle resultater.
Vi definerte to kjernesider: Prosjekt og enhet under prosjekt. "Det er dette vi lever av" - og dette vi skal konsentrere oss om.
Helt til slutt designes forsiden, kontakt og lignende - og når alle parter er med på kjerne-tankegangen, er dette noe en bruker mindre energi og ressurser på.
Løsningen
I et tverrfaglig samarbeid laget vi en ny nettside i Umbraco, et CMS med stor fleksibilitet som svar på ønsket om enklere administrasjon av nettsiden. Ved å bruke finn.no API ligger nå masterdata om boligene kun ett sted: finn.no. Umbraco henter automatisk nye prosjekter fra finn.no, samt oppdaterer eksisterende dersom det er endringer i tekst, priser, bilder etc. All data som ligger på et boligprosjekt kommer fra finn.no, inkludert bilder og nabolagsprofil.
Besøk nettsiden her: www.i-bolig.no