Tilbake

På jakt etter den gode nettbutikken

Vi har laget ny nettbutikk for Norges Jeger- og Fiskerforbund.

Om kunden

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) er den eneste landsdekkende interesseorganisasjonen for jegere og fiskere i Norge. De er en partipolitisk nøytral organisasjon, med et sterkt jakt-, fiske-, og naturpolitisk engasjement i mange saker. De har rundt 110.000 medlemmer, fordelt på 550 lokalforeninger og 19 fylkeslag. De har foreningsbutikk, hvor de blant annet selger Jegerprøveboka, kaffekrus og skyteskiver. Dette ønsket de å få på plass i en helt ny nettbutikk-løsning.

Utfordringen

Norges Jeger- og Fiskerforbund ønsket å investere i en ny nettbutikkløsning for sine produkter, som skulle overta for daværende løsning. Den nye løsningen skulle ha søkelys på eksisterende medlemmer, men også̊ medvirke til at foreningen får nye medlemmer. Dette skal skje gjennom gode promoterte tilbud og kampanjer, og kun gi eksisterende medlemmer mulighet til å handle.

Utfordringen var å ha alle produktene synlig for alle som er på nettsiden, men med tre nivåer for mulighet til å handle produktene:

  • Noen varer kan bestilles uten å være innlogget
  • Varer for medlemmer – må logge inn for å kjøpe
  • Varer for foreninger – må logge inn for å kjøpe

Vår oppgave var å gjennomføre et forprosjekt, for så å utarbeide teknisk beskrivelse og tilbud. Tilbudet ble utarbeidet på bakgrunn av forprosjekt og en detaljert funksjonsbeskrivelse.

Prosessen

Et forprosjekt er helt nødvendig for å avdekke og beskrive behov, og gi klarhet i hvordan prosjektet skal gjennomføres slik at en kan ta de beste veivalgene underveis. Sammen med NJFF startet Spire et forprosjekt for å avdekke og beskrive funksjoner, samt nødvendige integrasjoner.

Løsningen ble skreddersøm i Umbraco, hvor vi satte opp designet med fokus på IU og UX ble programmert backend/frontend fra bunn. Nettbutikkplattform ble Vendr. Dette mener vi er en god løsning for NJFF.

Vi satte opp et administrasjonsområde hvor NJFF kan administrere nettbutikken, som å legge til produkter og sette opp kampanjer. Kategorier og oppbygging/hierarki backoffice var viktig for å gi NJFF en god struktur å jobbe i. Her var det også viktig å ha tilgangsstyring for å kontrollere de ulike nivåene for mulighet til å handle. 

Resultatet

Norges Jeger- og Fiskerforbund har fått en god nettbutikk med nødvendig innlogging for kjøp. Med Umbraco CMS og backoffice-løsning for redigering av innhold, kan de enkelt administrere produkter og innhold selv.

Se den nye nettbutikken her

Tjenester: Prosjektledelse, utvikling av nettbutikk, design og oppsett innholdsarkitektur og struktur, opplæring CMS, lager og logistikk, webhotell

Relevante artikler

  • Nettside
  • Design

Ny nettside for PELIAS Norsk Skadedyrkontroll

PELIAS Norsk Skadedyrkontroll ønsket å samle de daværende nettsidene pelias.no, osloskadedyr.no, skadedyr.no og effecta.as i én løsning på pelias.no. Resultatet ble en ny, brukervennlig nettside.

  • Nettside
  • Strategi
  • Design

Navn som forplikter krever god strategi

For stillas-eksperten Solideq har vi jobbet frem en ny omdømme- og merkevarestrategi, og satt opp en visuell identitet samt nettside med nettbutikkløsning.

Tilbake til toppen