Tilbake

Stereo Skis – skilansering ble til OL-satsing

Det norske skimerket Stereo Skis og alpinlegenden Kjetil Andre Aamodt ønsket hjelp med å lansere sine FIS-sertifiserte racingski. I stedet erklærte de en jakt på OL gull, til massiv oppmerksomhet både fra nye og potensielle forbrukere, forhandlere og nyhetsmedia, med nyhetsinnslag på NRK Dagsrevyen samtidig med lanseringsarrangementet.

Tjenestene vi har levert i prosjektet er:

  • Kommunikasjonsstrategi lansering Norge
  • Kommunikasjonsstrategi brand story utland
  • Medieinnsalg
  • Fotografering
  • Event planning og -gjennomføring
  • Utvikling av konsept, navn og logo for Stereos OL-satsning «Alpha Project»

Kommunikasjonsstrategi lansering Norge

Ved å fortelle en historie om at Stereo Skis har som mål at vi skal se en nordmann på norske ski på OL-pallen for første gang siden 1954, ønsket vi å engasjere hele befolkningen, ikke bare sportsinteresserte. Lanseringen ble dermed en nyhetssak av nasjonal interesse, med dekning av NRK Dagsrevyen, TV2, riksavisene i tillegg til tradisjonelle sports- og bransjemedier.

«Kjetil André og Stereo Skis er ekte skientusiaster, og produktene er i verdensklasse. I dialog med dem fant vi at det ikke var en tradisjonell produktlansering de egentlig hadde behov for. Men, en ambisiøs jakt på OL-medaljer ville fokusere selskapet og kommunikasjonen, og Stereo arbeider nå målrettet med å gjøre OL-drømmen til en realitet.»

     - Thomas Malling, strategisk rådgiver, Spire kommunikasjon

 

«Norge skal fortsette å vinne gull i alpint. Men for første gang siden 1954 ønsker vi å utfordre verdenseliten med et norsk skimerke. Første mulighet er vinterlekene i 2026. Tanken på å få det til gir meg gåsehud.»

     - Kjetil André Aamodt, alpinlegende, partner i Stereo Skis

 

Kommunikasjonsstrategi brand story utland

Den internasjonale historiefortellingen omfatter utvikling av et globalt realityseriekonsept med utgangspunkt i målet om OL-seier, med støtteaktiviteter opp mot forhandlere og resorts/destinasjoner i Europa og USA.

 

Medieinnsalg

En god pressemelding gjorde det mulig for Stereo Skis å diktere avisoverskriftene i stor grad, og kvalitativt medieinnsalg inn mot individuelle journalister resulterte i svært bred dekning både i riks-, sports- og bransjemedia.

 

Fotografering

Et eget fotoopptak hadde som mål å visualisere hvordan Stereo Skis får tilgang til Kjetil André Aamodts lange erfaring som verdens mestvinnende alpinist. Disse bildene ble levert sammen med pressemeldingen, hvilket økte effektiviteten på historieformidlingen gjennom fortjent oppmerksomhet.

 

Event-planning og gjennomføring

Et lanseringsevent ble arrangert i Oslo samtidig som nyhetssaken om lanseringen gikk på NRK Dagsrevyen. Blant gjestene var toppalpinister, media, forhandlere og fans av skimerket.

OL-satsingen «Alpha project»

For å gi historien om Stereo Skis OL-satsning et konseptuelt «hjem». Dette gjør det enklere for Stereo Skis å rendyrke ideen om OL-drømmen der dette gir kommunikative fordeler, for eksempel når merket er i dialog med mulige sponsorer eller rekrutterer kjørere. Navnet falt på «Alpha Project» fordi denne gruppa utgjør første linje når det gjelder å vinne edelt metall på norske ski. Logoen er utviklet med utgangspunkt i elementer Stereo allerede benytter, såsom font.

«Vi har fått masse oppmerksomhet og nå er vi er ordentlig i gang. Og jeg har gått fra at «det er helt urealistisk – til at det er mulig!» Takk skal dere ha, for at dere tok det og løftet det opp til et nytt nivå. Vi gleder oss til den videre reisen sammen med dere.

     – Kjetil André Aamodt, alpinlegende, partner i Stereo Skis

Tilbake til toppen