Tilbake

Sommermagasin i samarbeid med Destinasjon Trysil

For sekstende året på rad har vi designet og produsert Trysil sommermagasin i samarbeid med Destinasjon Trysil. Et sprekt og innholdsrikt magasin, som er med å synliggjøre Trysils mange aktiviteter og familiemagi året rundt.

Om kunden

Destinasjon Trysil er en medlemsorganisasjon for næringsvirksomhet i Trysil, eid av over 200 virksomheter i Trysil. Destinasjon Trysil har ansvaret for markedsføring og informasjon til gjester, PR og vertskapsoppgaver, ulike utviklingsprosjekter og stisykkelsatsingen Trysil Bike Arena. I tillegg arrangerer de møteplasser og kompetansetiltak for næringslivet i kommunen.

Utfordringen

Dette er sekstende året på rad at vi produserer Trysil sommermagasin på oppdrag fra Destinasjon Trysil og Trysil kommune. Magasinet er på norsk, og innholdet er variert og har aktive familier med barn i alle aldre som hovedmålgruppe. Det er stisykling som er hovedaktiviteten i Trysil i sommersesongen, og dette gjenspeiles i magasinet. Stisykling for ulike aldre og nivåer får god synlighet. Det er også viktig å gi plass til mangfoldet av opplevelser. I samråd med utgiver har vi jevnlige redaksjonsmøter, hvor vi ser til at vi gir hele reisemålet og ulike aktiviteter synlighet.

Magasinet er annonsefinansiert. Spire kommunikasjon står for annonsesalg, design, produksjon og en drøy tredjedel av de redaksjonelle sakene. Vi sitter også i redaksjonsrådet.

Magasinet er gratis og har god distribusjon. Det kommer ut uken før påske, slik at når Trysil har storinnrykk av påskegjester, er det et rykende ferskt magasin å plukke med seg fra flere brosjyrepunkter. Det finnes også en digital versjon av magasinet. 

Prosessen

Planlegging av nytt magasin starter i mai. Da har vi første redaksjonsmøte i redaksjonsrådet for å drøfte saker og plassere ansvar. Selv om magasinet ikke er ute i markedet før til påske, så er det i sommer-og høstmånedene vi må ta alle bilder og gjøre noen intervjuer. Saker kan skrives utover høsten og vinteren. I desember/januar starter annonsesalget, og saker designes fortløpende.

Resultatet

Som magasinprodusent har vi meget god erfaring, og vi har rutine på hva som må gjøres til hvilken tid. Vi har en skriftlig avtale med kunden som beskriver arbeidet, samarbeidet og forventninger.

Jevnlige redaksjonsmøter er viktig for å se til at vi har prosess på sakslisten, kan oppdatere eventuelle justeringer og sørge for god fremdrift. En drøy tredjedel av tekstene produseres internt av oss. Resten er det Destinasjon Trysil, Trysil kommune og freelancere som leverer.

Når sakene er klare, sendes de til våre designere. Design/layout samsvarer med Trysils visuelle profil.

Vi har et par avstemmings-/korrekturrunder hvor vi går igjennom innholdslisten. Kanskje har noe nytt tilkommet eller noe settes på vent eller utgår. Ved å ha jevnlige avstemminger, sikrer vi oss at vi alltid er samstemte, og at sluttresultatet gir et gjennomarbeidet og seriøst inntrykk.

Se den digitale versjonen av Trysil sommermagasin 2023

Ønsker du å lage magasin?

Spire kommunikasjon tar hele produksjonen fra tekst og fotografering til annonsesalg, design, trykking og distribusjon.

Relevante artikler

  • Strategi
  • Design
  • Innhold
  • Nettside
  • Markedsføring

Kvitre – et lekent og fargerikt boligprosjekt

I godt samarbeid med Hellvik Hus Øst, har Spire hatt gleden av å utvikle og designe et fargerikt og lekent boligprosjekt. Vi har vært med i hele prosessen — fra strategi, konsept, visuell identitet til markedsføring, prospekt og nettside.

Tilbake til toppen