Svært gode resultater for Vitigrend – et unikt boligprosjekt på Voksenkollen
For OBOS Nye Hjem har vi utviklet kommunikasjonsplattform og produsert salgskampanjer for et unikt nyboligprosjekt på Voksenkollen i Oslo, rett ved inngangsporten til Nordmarka.
OBOS og Vitigrend
OBOS ble etablert i 1929 og er i dag en av Nordens største boligbyggere, eid av nær en halv million medlemmer. OBOS står bak det spennende boligprosjektet Vitigrend, med unik beliggenhet nært Nordmarka og Holmenkollen i Oslo. Her får boligeierne marka som nærmeste nabo, og kort avstand til det beste av både natur og by.
Spennende retninger i kommunikasjonen
Boligprosjekter er alltid spennende å jobbe med, da det er korte frister og mye som skal klargjøres på kort tid. Det er mange involverte, og avklaringer og informasjon om foto, fakta og budskap skjer på løpende bånd.
Denne boligtomten ligger i et unikt område. Her skal OBOS bygge moderne rekkehus og leiligheter rett ved de mange turmulighetene på Voksenkollen. Bygging mot marka har alltid vært strengt regulert og porten til marka har fått bestå som en skogsoase som også skal bevares inn i fremtiden. Antall nybygg vil fortsatt være strengt regulert. Dette gjør boligene om mulig enda mer unike, og ga oss flere spennende retninger å jobbe med i kommunikasjonen.
Markedsføring av boligprosjekt fra A til Å
For å skape god kommunikasjon og markedsføre et boligprosjekt, krever det at vi setter oss godt inn i både området og boligenes egenart.
I dette prosjektet har vi vært et stort team som har fått jobbe frem alt fra kommunikasjonsplattform, målgruppespissing, posisjonering, budskap, navn, områdebilder, byggeplasskilt, prospekter og salgskampanjer i både digitale og analoge kanaler – og alt imellom. Naturen, boligenes beliggenhet og dette områdets lokalhistorie har gitt oss inspirasjon til materiell og budskap som rettferdiggjør prosjektets unike særpreg.
Tjenester vi har levert i prosjektet:
- Kommunikasjonsplattform
- Navn og prosjektidentitet
- Budskap og tekster
- Foto
- Byggeplasskilt og materiell til visningssenter
- Prospekt
- Salgskampanjer digitalt og analogt
- Native- og displayannonser
- Bilder, video og tekster for innlegg i sosiale medier
Slik utformet vi kommunikasjonen for Vitigrend
Vitigrend vil bli et boligområde med gode boliger som passer for mange, med fellesarealer og med naturen som nærmeste nabo. Det var derfor viktig å treffe med budskapet som favner både urbane mosjonister, familier og de som helst vil nyte marka både morgen, kveld og helg. Vi definerte to primære kommunikasjonsmålgrupper; «Hjemflytteren» og «Birkebeineren». All kommunikasjon ble utformet spesielt med disse to målgruppene i fokus.
Hjemflytteren er en elsker som er vokst opp i området. Foreldre eller besteforeldre bor allerede i nedslagsfeltet Holmenkollen og omegn. Hjemflytteren har et sterkt hjerte for familien, og vil etablere seg med sin eksisterende eller planlagt kommende familie. Hjemflytteren velger område, fremfor selve boligen.
Birkebeineren er en helt som er på jakt etter det smarte boligkjøpet, som passer inn i alle hans kriterier om nærhet til arbeid og fritidsaktiviteter. Han er glad i å gå på ski, sykle og løpe, og trener til dette både for egen helse/velvære men også for å konkurrere.
Etter en grundig navneprosess ble navnet på boligprosjektet Vitigrend. Dette navnet har en spesiell betydning som gjenspeiles i bygningenes utseende og beliggenhet langs ryggen på tomten. «Viti» er norrønt for «tegn» eller «varde i terrenget», og «grend» er norrønt for en samling med boliger – et gammelt ord som referer til gode stunder med og mellom mennesker.
Spire har utviklet den visuelle identiteten til prosjektet med et navnetrekk som viser en stor V i midten omkranset av trær i sirkel rundt. Sammen med navnet Vitigrend skal det alltid stå «på Voksenkollen» for å fremheve områdets geografiske beliggenhet.
Hovedbudskapet i all kommunikasjon ble formulert til «Bo ved porten til marka» og i samarbeid med mediebyrå ble det utarbeidet en kommunikasjonsplan med tilhørende kanalvalg i både analoge og digitale kanaler.
Stor salgssuksess
Vitigrend har vært en stor salgssuksess for OBOS. Hele 50% av boligene ble solgt på første salgsdag i første salgstrinn. Resultatene tyder på at vi har truffet godt med vårt strategiske grunnarbeid og uttak av de ulike kampanjene.
Kampanjemålinger har også vist gode resultater med klikkrater og visninger langt over benchmark for både programmatiske annonser og annonser i sosiale medier.
Vi er svært glade for å ha fått jobbe med dette unike prosjektet, og takker OBOS for tilliten!
Vil du vite mer om boligene på Vitigrend? Ta en titt på prosjektsiden her.