Google lanserer Consent Mode v2
I en digital verden hvor det stadig er endringer i lovverket, kan det være vanskelig å følge med på alt. Fortvil ikke, Spire følger med og holder deg oppdatert. Personvern og GDPR er temaer som har vært mye i vinden den siste tiden. Det ser ut som disse temaene forblir en snakkis. Digital Markets Act (DMA) innfører nemlig ny lovgivning som trer i kraft 6.mars 2024 (Lovdata.no. «DSA og DMA står på trappene – hva innebærer det for norske virksomheter?» 04.2023).
Hva er egentlig Google Consent Mode?
Google Consent Mode er en funksjon som lar deg som nettsideeier håndtere samtykke til informasjonskapsler og personverninnstillinger på en tryggere måte. Med funksjonen har du mulighet til å tilpasse hvordan tjenester som Google Ads og Google Analytics fungerer basert på brukerens innstillinger for samtykke.
Innføringen av Google Consent Mode v2 markerer en ny æra der respekt for brukerens valg og overholdelse av personvernregler ikke bare er en juridisk forpliktelse, men også en viktig komponent i å bygge tillit mellom en merkevare og dens forbrukere.
Consent Mode bruker konverteringsmodellering via Googles AI for å utfylle hullene i konverteringsdata til de brukerne som takker nei til informasjonskapsler. Den er ikke avhengig av identifiserbare signaler, men bruker f.eks. enhetstyper, land, klokkeslett for å spore brukerens atferd. Dette baseres på brukere med lignende atferd som takker ja til å spores. Dette kan hjelpe din bedrift med å få bedre innsikt i dine data.
Hva betyr dette for deg og din bedrift?
Loven pålegger deg som annonsør en del plikter og forbud. For å fortsette med måling, annonsepersonalisering og remarketing / retargeting – funksjoner er det et krav fra Google at du som annonsør må samle inn samtykke til bruk av personopplysninger fra sluttbrukere basert i EU/EØS og dele samtykkesignaler med Google.
DMA sin hensikt med reguleringen er å sikre en høyere grad av konkurranse i det europeiske digitale marked. Dette ved å forhindre at store selskaper misbruker sin markedsposisjon eller styrke.
Dette gjelder spesielt deg som benytter deg av ulike Google-produkter i din markedsføring. Det gjelder blant annet også for annonsører på Meta, TikTok og Microsoft. Totalt sett gjelder dette alle som benytter tags og informasjonskapsler til dataoverføring til Google eller mobilapper som bruker SDK-er (Firebase) som sender data til Google. I tillegg til andre verktøy for å laste opp data fra ikke-Google-kilder, som offline konverteringsimport eller butikksalg til Google Analytics.
Dersom du ikke har Google Consent Mode v2 på plass innen 6.mars vil du ikke kunne dra nytte av denne innsikten. Du vil derfor analysere data og optimalisere kampanjer basert på unøyaktige og ufullstendige data. Annonsører vil heller ikke kunne inkludere nye EØS-brukere i sine målgruppelister uten Google Consent Mode v2, noe som vil både påvirke ytelsen av remarketing / retargeting kampanjer og målinger av data.
I tillegg til dette vil det være stor sannsynlighet for at dine annonser stoppes helt og du kan risikere økonomiske konsekvenser i form av bøter.
Hva må du gjøre?
Dersom du allerede har en samtykkeløsning:
- Du må påse at du har en samtykkeløsning som er godkjent av Google. F.eks. er Cookie Information og Cookiebot godkjent av Google.
- Løsningen din må eventuelt oppgraderes med nytt cookiebanner.
Dersom du ikke har en samtykkeløsning:
- Du må skaffe deg en samtykkeløsning som er Godkjent av Google, med et Cookiebanner som støttes av Consent Mode v2.
- Banneret må implementeres korrekt.
Spire har dyktige digitale markedsførere med kompetanse til å implementere Google Consent Mode v2 og Cookiebanner på riktig måte.
Ta gjerne kontakt for et uforpliktet tilbud.