Tilbake

Markedsføring med betalt annonsering på LinkedIn

LinkedIn har lenge vært en kanal for nettverksbygging, og mye brukt både av arbeidssøkere og rekrutteringsbedrifter. Ettersom kanalen blir stadig mer populær, ser vi en endring i hvordan den brukes.

Ipsos SoMe-tracker Q1'21 fra 23. april viser at 30% av Norges befolkning har LinkedIn-profil, og 5% bruker kanalen daglig – og trenden viser økning. Den høyeste andelen med profil er menn i aldersgruppen 40-59 år, men en større andel fra 18-29 år bruker nå LinkedIn daglig. Antall kvinnelige brukere har gått kraftig opp, og den største kvinnelige aldersgruppen er 30-39 år. Her er det med andre ord en variert brukergruppe, og potensielt mange av de du ønsker å nå ut til.

LinkedIn blir en stadig viktigere arena for markedsføring med annonsering, spesielt innen B2B. Her kan du nå frem til viktige beslutningstakere, treffe spesifikke bransjer, snakke til folk med spesifikke funksjoner i en bedrift, og spisse budskapene mot geografiske områder.  

LinkedIn campaign manager gir mulighet for å lage egne publikum, og du kan benytte retargeting fra nettsiden, video, leads-skjema, lookalike eller LinkedIn event. For å benytte retargeting mot nettsiden, bør du legge inn LinkedIn insight tag. Denne kodebiten tilsvarer Facebook sin piksel, og brukes for å spore konverteringer og gir deg innsikt om de besøkende på nettstedet.

Hvilket innhold bør du sponse?

Hva slags innhold du bør markedsføre på LinkedIn, vil avhenge av hvem du vil nå ut til og hva som er målet med annonsen. Kvalitet og relevans er viktig uansett kanal, mens det er ekstra viktig på LinkedIn. Her er brukerne i en profesjonell modus, og ønsker innhold relatert til sitt arbeid, sin bransje og emner knyttet til arbeidslivet. Du ønsker med andre ord å vise innhold som er relevant i brukerens kontekst. Sørg for å gi verdi til ønsket mottaker i form av nyttig informasjon, nyheter eller vis frem en tjeneste som vil være aktuell.

De ulike annonseformatene er tilpasset ulike målsetninger, som å generere leads, bygge merkevare, skape trafikk til nettsiden eller dele informasjon fra bedriften. Som mange allerede er kjent med fra Facebook-annonsering, har også LinkedIn ulike presentasjonsvalg: Karusell med flere bilder, et bilde, video, kun tekst eller meldingsannonser.

Slik kan du komme i gang med annonsering på LinkedIn

Steg én er å opprette og sette opp din Campaign manager-konto. Campaign Manager er annonseringsplattformen fra LinkedIn. Det er her det settes opp annonsekontoer, kjøres kampanjer og budsjett kontrolleres. Du trenger en personlig LinkedIn-konto, tilknytning til og rettigheter for bedriften du vil annonsere for.

Trenger du bistand med annonsering på LinkedIn tar vi gjerne en uforpliktende prat.

Relevante artikler

  • Markedsføring

Slik styrker du bedriftens synlighet på LinkedIn

LinkedIn inngår i det vi omtaler som sosiale medier, og er en viktig kanal og markedsføringsarena for B2B-bedrifter. For mange bedrifter er LinkedIn fremdeles en ukjent og ny kanal, og det kan gjøre det utfordrende å bruke kanalen både jevnlig og riktig. Her får du våre beste tips til effektiv markedsføring og synlighet på LinkedIn.

Tilbake til toppen