Slik styrker du bedriftens synlighet på LinkedIn
LinkedIn inngår i det vi omtaler som sosiale medier, og er en viktig kanal og markedsføringsarena for B2B-bedrifter. Her finner en flest beslutningstakere, og mulighet til å påvirke dem i riktig modus. For mange bedrifter er LinkedIn fremdeles en ukjent og ny kanal, og det kan gjøre det utfordrende å bruke kanalen både jevnlig og riktig. Her får du våre beste tips til effektiv markedsføring og synlighet på LinkedIn.
Sørg for at firmaprofilen er godt synlig
Hold bedriftens profil oppdatert, slik at den blir mer søkbar. På mange måter fungerer LinkedIn som en søkemotor, og profilen vil dukke opp ved bruk av de søkeordene bedriften ønsker å være synlig på. Firmaprofiler blir i tillegg indeksert av Google, og dette er derfor svært viktig for at din bedrift skal dukke opp i Google søk. Bruk derfor tid på beskrivelsen av bedriften og spesialiteter som listes i «om»-delen på profilens oversikt. I beskrivelsen legges det inn en tekst som presenterer bedriften med hva dere gjør eller tilbyr, hvordan dere jobber – og benytte viktige søkeord. Spesialiteter er en liste med deres viktigste fagområder, tjenester eller produkter. Her er det en grense på 20, så velg ut de viktigste.
Jevnlig oppdatering og publisering
Ettersom LinkedIn benyttes i jobb-sammenheng er det høyest aktivitet i ukedagene, og det er også da du bør poste. Ifølge SproutSocial, er den beste tiden på dagen mellom klokken åtte på morgenen og tre om ettermiddagen. Undersøkelser viser at onsdag mellom klokken ni og ti, samt klokken tolv på formiddagen, gir aller mest engasjement i kanalen.
LinkedIn har selv utført undersøkelser og delt guider for hvor ofte det bør postes. En av rapportene deres hevder at 20 poster i måneden vil kunne hjelpe deg å nå ut til 60 % av publikummet ditt. Dette vil tilsvare en post per dag, hver ukedag. En post om dagen i hverdagene er altså slettes ikke for mye for algoritmene, men kan virke uoverkommelig for mange bedrifter i en travel hverdag. Det gjelder å finne en frekvens og flyt som passer for din bedrift, slik at dere opprettholder aktiviteten og ikke minst har innhold å dele. Å lage en publiseringsplan gir et nyttig verktøy, som vil gjøre det lettere å holde oversikten over hva som postes og når.
Relevant og nyttig innhold
Som i andre sosiale kanaler er innholdet ditt og synligheten styrt av algoritmer på LinkedIn. Algoritmene vurderer hvor godt innholdet er, og hva hver bruker mest sannsynlig ønsker å se – altså ikke hva du ønsker å vise frem. Kvalitet og relevans er viktig uansett kanal, og på LinkedIn er dette intet unntak – snarere desto mer elementært. Her blir du fort oversett om du ikke deler innhold som treffer dine følgere, og som gir dem en verdi. Hvorfor skal de bruke tid på å lese nettopp ditt innlegg eller din artikkel? Naturlig nok vil relevant innhold omhandle bedriften, bransjenytt og oppdateringer. De som velger å følge bedriften er mest sannsynlig interessert i informasjon og nyheter fra og om bedriften, noe som er relatert til deres arbeid eller bransje.
Når du vet hva som er relevant innhold og har en plan, er neste steg å sørge for kvaliteten. Lag overskrifter som treffer og tekster som engasjerer målgruppen din. Lettere sagt enn gjort, men et godt tips er å tenke at du ønsker å invitere til dialog. Skriv derfor slik at det er lett å kommentere eller mene noe om innholdet, eller ved å gi gode tips som andre vil ønske å dele i sin egen feed. Gang på gang er det overskrifter og innhold som gir oppskriften på noe, en løsning eller flere gode råd som troner toppen av mest leste saker. «Slik skaper du overskrifter som fenger», «Dette er trikset for økt salg» og «Ti tips for mer effektiv markedsføring» er typiske eksempler.
Skap engasjement og dialog
At du klarer å engasjere og invitere følgerne dine til dialog er første bud. Engasjement er også viktig blant de ansatte i bedriften, som er de beste ambassadørene på LinkedIn. Ved at alle har en oppdatert profil med jobb og arbeidsplass i sin profil, etableres det flere linker og koblinger til firmasiden. I tillegg er ansatte viktige bidragsytere i arbeidet med å dele innholdet fra bedriften. Ved å benytte funksjonen for å sende en melding til alle ansatte når det legges ut en post fra bedriftens side, får de en påminnelse om å være aktive.
Benytt gjerne tagging av ansatte og samarbeidspartnere i innlegg, da det kan gi ekstra rekkevidde og engasjement på innlegget. Ta gjerne en sjekk med de ansatte i forkant, slik at de er klar over og komfortable med det. Det er nemlig viktig at de responderer for at det skal styrke algoritmen.
Ved at de ansatte legger igjen en kommentar på bedriftens innlegg, styrkes engasjementet. Deling av innholdet er ikke nødvendigvis like positivt lenger, da algoritmene i LinkedIn ønsker å spre nytt innhold. De ansatte kan derfor gjerne lage et nytt innlegg fra sin egen profil, hvor de legger til en kommentar eller mening og tagger bedriften.
Test og benytt mulighetene for økt rekkevidde og engasjement
- Bruk minimum tre, maks ti, hashtagger for potensielt økt rekkevidde.
- LinkedIn har nå det som kalles «dwell time» i algoritmen, som vil si at den måler hvor lang tid mottakeren bruker på innlegget. Tid brukt på posten gir altså en positiv effekt. Målet ditt bør med andre ord være å lage et innlegg som holder øynene til mottakeren på ditt innlegg, fremfor å scrolle videre.
- Nettopp på grunn av dwell time, bør dere prøve video – bare husk å poste den direkte på LinkedIn og ikke via YouTube. Videoen bør være maks 60 sekunder lang og ha undertekst. Ifølge «LinkedIn-guru» (LinkedIn-analytiker og rådgiver) Richard van der Blom har visninger og engasjement på video økt med 20-40 prosent siden 2019.
- Tekst eller tekst med bilde og dokumenter gir fortsatt aller best rekkevidde, og «dwell time» har gitt dokumenter en ekstra boost.
- Skap liv i postene dine. Mange er usikre på hva som er best praksis og riktig bruk av emojies på LinkedIn. Selv om dette er en mer formell og arbeidsrelatert kanal, trenger du ikke å være over-formell og traust. Det er ingen rapporter som tilsier at emojies verken reduserer eller øker rekkevidden. De kan derimot skape liv i innleggene dine, og brukt med måte kan riktige emojies gjøre teksten lettere å lese – og dermed mer engasjerende.
- Se på tallene dine. Visninger og rekkevidde er viktige nøkkeltall, og alltid bra å jobbe for å øke. Engasjement er derimot det de fleste ønsker å oppnå, og burde være et KPI. Bruk tid på å analysere hva som engasjerer hvem.