Kontroll over varemerket gir god merkevare
Alle merkevarer er varemerker, men ikke alle varemerker er merkevarer. Forvirret? Vi forklarer forskjellene, og hvordan du kan drive merkevarebygging.
Først og fremst, hva er et varemerke? Tradisjonelt sett kan et varemerke kjennetegnes som et navn, merke, symbol, slagord eller et design, og gjerne i en kombinasjon av hverandre. En merkevare er et sett av assosiasjoner når en kunde blir eksponert for et varemerke. Enkelt forklart handler merkevarebygging om å påvirke disse assosiasjonene, på best mulig måte.
I dag florerer det med mange selskaper i samme bransje, og mange kunder kan ha problemer med å skille bedriftene fra hverandre. Hva må du gjøre for å få kundene til å velge akkurat ditt produkt eller dine tjenester? Hva er det du tilbyr som ingen andre gjør? Formålet med merkevarebygging eller «branding» som det også kalles, er at kundene skal velge din bedrifts produkter og tjenester fremfor konkurrentene. Her må du som bedrift differensiere deg og vise hvorfor din merkevare er unik. Din merkevare må gi en følelse og assosiasjoner som ingen andre bedrifter kan tilby. Til syvende og sist må merkevaren innfri forventingene til kundene, være en problemløser og dekke kundenes behov. Du må vite hvem dine målgrupper er og hva de ønsker, for å få utbytte av merkevarebyggingen.
Apple er et eksempel på et varemerke med en merkevarestrategi som spiller på kundenes følelser. Hensikten er at forbrukeren skal sitte igjen med en bestemt følelse ved å kjøpe et Apple-produkt. Bedriften er opptatt av innovasjon og livsstil, og deres produkter skal gjerne forenkle og redusere kompleksiteten fra folks liv.
Visuelle elementer
Hva slags element er det ofte kunden ser etter for å identifisere en bedrift? Jo, logo. Dette er kanskje det mest elementære og fundamentale kjennetegnet. I prosessen med utforming av logo er det viktig å tenke på hvordan den skal gjenspeile merket eller bedriften, og hvordan den skal bli oppfattet av kundene. Dermed bør en logo være profesjonelt utformet og lett gjenkjennelig. Mange brukere i dag henvender seg ofte til nettsiden for å finne informasjon om en bedrift eller for å kjøpe produkter eller tjenester. En nettside kan gjerne kalles for merkets digitale plattform. Når en bruker besøker en nettside, skal den skape oppmerksomhet, være brukervennlig og gjenspeile bedriftens identitet. Logoen bør komme tydelig frem i tillegg til designelementer fra profilen, for å skape et helhetlig inntrykk.
Når er merkevarebygging vellykket?
En vellykket merkevarebygging er når produktet eller tjenesten har levd opp til forventningene og løst kundens problem. Når en merkevare har innfridd disse forventningene kan det skapes sterke og langsiktige kunderelasjoner, som igjen kan føre til kundelojalitet. Lojale kunder er kunder som har gode erfaringer og assosiasjoner til merket, og kjøper produktet eller tjenesten ved flere anledninger og gjerne over lengre tid. Et godt salgsverktøy er når en fornøyd kunde sprer sine erfaringer videre gjennom word of mouth, eller «jungeltelegrafen», til familie og venner - som igjen ender med å kjøpe produktet eller tjenesten. Ved å jobbe systematisk mot en helhetlig merkevarebygging vil dette føre til blant annet økt merke-kjennskap, lojale kunder og salgsvekst.
Husk at merkevarebygging tar tid, og at resultatene kan komme gradvis. Lag gode strategier, ta noen sjanser og feil. På denne måten finner du hva som fungerer og ikke.
Synes du det er vanskelig å komme i gang, og er usikker på hva som skal gjøres? Ønsker du hjelp fra oss med å lage strategier for å bygge din merkevare? Har du behov for å modernisere din logo eller ditt design? Vi har mange kompetente ansatte som kan hjelpe deg med din utfordring. Kom i gang i dag ved å ta en uforpliktende prat med oss.