Nyhetsbrev som en del av markedsføringen
Er du av den oppfatning at e-post og nyhetsbrev er gammeldags og at ingen bruker det lenger? Tenk om igjen.
Bør jeg sende nyhetsbrev?
Svaret på det er ja! Med e-post kan du kommunisere direkte med kundene dine og du kan tilpasse og skreddersy nyhetsbrevet med relevant innhold som passer akkurat til din mottaker.
Ønsker du å selge noe, er e-post den kanalen flest folk ønsker å få tilbud gjennom. Gjennom en undersøkelse fra Marketing Sherpa svarte 72% av de spurte at de ville ha tilbud gjennom e-post. For sosiale medier var tallet under 20%.
Faktisk er grunnen til at mange abonnerer på nyhetsbrev, å motta tilbud fra nettopp deg.
Når bør jeg sende ut nyhetsbrev?
Dette kan hjelpe deg å finne riktig tidspunkt:
- Når er din målgruppe tilgjengelig?
- Bedriftsmarkedet er mest
tilgjengelig i løpet av arbeidsdagen. - Konsumenter vil kanskje være mest
tilgjengelig på en søndags kveld. - Det blir sendt ut flest nyhetsbrev
mandag formiddag. - Test ulike dager og klokkeslett.
- Analyser.
Personvernloven
Du kan ikke sende nyhetsbrev til hvem som helst. I følge personvernloven som trådte i kraft i 2018 må mottakeren selv ha meldt seg på nyhetsbrev fra deg. Du kan blant annet innhente adresser via nettsiden din eller sosiale medier. Du kan ikke kjøpe ferdige kontaktlister å sende til folk som ikke har bedt om det.
Hvordan måle resultatene av nyhetsbrev?
Følg med på detaljert statistikk over hvor mange som åpner e-posten, hvem som åpner, hvem som klikker på de ulike linkene, hvilke adresser som ikke fungerer, hvem som melder seg av etc. Dette kan være nyttig informasjon for å finne ut hva som funker og ikke funker slik at du kan tilpasse neste nyhetsbrev enda bedre.
Jeg hjelper deg gjerne i gang med nyhetsbrev og e-postmarkedsføring. Ta kontakt med meg om du synes dette høres interessant ut.