Tilbake

Sommertips for sosiale medier

Kundene dine er kanskje ikke på jobb, men de er helt klart på mobilen – i digitale kanaler.

Mange bruker mer tid på nettsurfing og sosiale medier i sommerferien. Derfor er det lurt å benytte muligheten til å stikke innom dine kunder, brukere og potensielle kunder også gjennom sommeren. En plan, litt forarbeid og gode verktøy gjør at du selv slipper å sitte med nesa i pc eller mobil hele sommeren.

Ha et mål

Hva ønsker du å oppnå med kommunikasjonen i sommer? Sett deg mål, og vær sikker på å sette av tid til å se resultatene opp mot disse målene etter ferien.

Lag en plan

Med en tydelig plan har du full oversikt over hva som legges ut, når – og hvorfor. Er dere flere som jobber i kanalene, gir det full kontroll for alle. Planleggingen gjør også at du kan lage alt klart før ferien: Bilder, video, tekster og landingssider. En plan gir lave skuldre, fordi du slipper å stresse med å finne på noe å legge ut og poste løpende. Du vil også ha mulighet til å legge ut spontane innlegg om det dukker opp noe underveis, og vil da vite nøyaktig hvordan det passer i planen – slik unngår du «rykk og napp»-aktivitet.

Vedlikehold det sosiale

Sosiale medier tar verken ferie eller blir mindre sosialt gjennom sommeren. Sørg for at det er noen som kan svare på henvendelser og holde aktiviteten oppe i de ulike kanalene. Det betyr ikke at noen må sitte parat og følge med hele tiden, men at en eller flere setter av litt dedikert tid gjennom en uke til å gå gjennom kommentarer, henvendelser og aktivitet. Algoritmene i de sosiale kanalene tar naturlig nok ikke ferie, slik at det også er like viktig å jobbe med engasjement i sommermånedene.

De fleste plattformene i sosiale medier har mulighet for å legge inn, planlegge og tidsinnstille innlegg. Du kan med andre ord sørge for at det publiseres innhold gjennom hele sommeren uten å måtte trykke på knappen akkurat når innlegget skal ut. Dette er også svært praktisk om du er på ferie et sted med dårlig dekning, eller begrenset mulighet for å lade telefon, PC eller andre verktøy. 

Hold kontakten

Om dere til vanlig benytter en chat- eller meldingsfunksjon, men ikke har dekket opp med noen som kan besvare henvendelser gjennom sommeren, bør det komme tydelig frem. En aktiv meldingsfunksjon gir en forventning om at noen er «på» i den andre enden. Kunder ønsker raske svar, og lite er så irriterende som å snakke til en chatbot uten å komme noen vei. Kundeservice og responstid er like viktig om sommeren som ellers.

Selv om dere ikke benytter chat eller messenger-funksjon til vanlig, er det fint å legge litt ekstra fokus på muligheten for å legge igjen en henvendelse for å bli kontaktet. Legg ut informasjon om eventuelle endringer i åpnings- eller telefontider, og gi folk muligheten til å legge igjen sin kontaktinformasjon for oppfølging. Det kan gi leads og nye interessenter å jobbe med når du er tilbake fra ferien. Vær tydelig med når en kan forvente å få svar på henvendelsen.

Hva er godt innhold i sommerferie-tiden?

Godt innhold vil være engasjerende, underholdende og informativt – uansett hvilken bransje eller kategori du befinner deg i. Det er lov å dele et morsomt bilde eller video som speiler sommerstemning, en sommerhilsen eller noe som viser hvordan de ansatte har det på «sommerkontoret». Sett ditt produkt i en kontekst som reflekterer tiden vi er inne i, eller vis hvordan dine tjenester kan «lyse opp sommeren».

Godt innhold vil være noe som vekker oppmerksomhet og engasjerer. Om det passer seg, kan en konkurranse være en fin aktivitet for å skape engasjement. Her finnes det mange varianter og muligheter, men sørg for at det lar seg administrere gjennom sommeren og i etterkant. En quiz eller avstemming er en annen variant, med mål om å lede inn til en landingsside med mer informasjon.

Dette leder oss tilbake til det første punktet med å ha et mål. Kanskje skal du ha én post hvor målet rett og slett er å spre god stemning, etterfulgt av en post med mål om å informere om et sommertilbud, og en annen med mål om å inspirere til bruk av et produkt eller tjeneste.

Hva som egner seg for deg og din bedrift vil avhenge av bransje og dine målgrupper, men her har du forhåpentlig fått noen ideer.

God sommer!

Relevante artikler

Bilde av en mobil som viser iOs 14.5
  • Teknologi
  • Markedsføring

Disse Apple-endringene bør du som markedsfører få med deg

I tillegg til over 200 nye emojier, har Apple lansert viktige endringer i forhold til personvern i nyeste iOS-versjon, iOS14.5. Enn så lenge, kan disse endringene gjøre det ekstra utfordrende å være annonsør og markedsfører.

Tilbake til toppen