Tilbake

Verdien av en god nettside

Mange bedrifter bruker sin egen nettside i sitt daglige arbeid, og kjenner den inn og ut – kanskje for godt. Da kan det være på tide å se på den med nye øyne og fra kundens perspektiv, og ta en gjennomgang av hvor god nettsiden egentlig er.

Investering av ressurser og tid for en god nettside, får du igjen i økt verdi for bedriften. En god nettside gir deg synlighet og høyere rangering i søk, flere besøk og potensielt økt salg. Hele 90 % av all informasjonsinnsamling starter med et søk på nett, og 74 prosent av alle kjøp som gjøres i Norge begynner med søk.

Det er ikke lenger nok å ha en nettside som fungerer. Kundene dine blir stadig mer utålmodige, og de forventer en rask, enkel og informativ nettside. Den skal både informere og begeistre, og gi kunden en sømløs, friksjonsfri opplevelse. Hvor enkelt er det å navigere? Laster innholdet raskt? Har alle sider og innhold metadata, som leses i søk? Er det lenge siden noen har ryddet i koden? Dette gjelder både nettsteder som skal fungere som informasjonskanal og som netthandel. I bakgrunnen av en god nettside, ligger gjennomtenkt struktur og navigasjon, brukervennlig design og tekniske løsninger tilpasset nettsidens oppgaver.

Noen essensielle punkter du bør tenke gjennom

  • Legg en strategi for nettsiden. Hvilke formål skal den ha?
  • Ha en plan for oppdatering og vedlikehold, både teknisk og innholdsmessig. Er innhold og funksjonalitet der det bør være?
  • Bruk tid på å analysere trafikk og brukeratferd

Bli funnet i søk

En av nettsidens viktigste funksjoner er at du blir funnet; i mange tilfeller er det «vinn eller forsvinn» når noen leter etter produkter og tjenester. At bedrifter har en nettside er mer eller mindre en selvfølge, og de som ikke har det kan rett og slett gå glipp av å i det hele tatt komme med i kundens vurderingsfase.

Folk flest begynner sin informasjonsinnhenting og produktsøk i Google - det er en grunn til at det «å google» har blitt et godt innarbeidet verb. Nettsiden din gjør at du er til stede der kundene starter sin reise. Enkelte velger å kun benytte en sosial kanal, som oftest Facebook, for å kommunisere med potensielle kunder. Dette begrenser hvem en når ut til, og utelukker en hel del mulighet for å bli mer synlig i søk på nett. Her vil vi anbefale å gå for «ja takk, begge deler». Kanalene har sine formål, og utfyller og forsterker hverandre.

Noen faktabaserte grunner til at du bør sette fokus på en god nettside:

  • 99 prosent av befolkningen i Norge mellom 16-44 år, 93 prosent i aldersgruppen 45-64 og 69 prosent i alderen 65-79 bruker internett hver dag (kilde: Statistisk sentralbyrå, ssb.no)
  • Den gjennomsnittlige tiden befolkningen bruker på internett alle ukedager øker (Kilde: ssb.no)
  • Google har over 95% markedsandel som søkemotor
  • Antall søk i Google per døgn i Norge er omtrent 50 millioner

Det er vel ikke mer å lure på? Er du ikke der når kunden søker på nett, vil du mest sannsynlig ikke bli funnet i det hele tatt. Da vil den potensielle kunden garantert finne en av dine konkurrenter.

Merkevare og økt salg

I nettsiden din vil du ha en svært viktig og sentral ansatt som aldri tar fri; den fungerer som selger, markedsfører, kundeservice, utstiller og potensielt som butikk. En godt synlig nettside vil treffe mange stadier i kundereisen, og kunne være avgjørende for om kunden velger deg. Nettsiden er i svært mange tilfeller kundens første møte med bedriften eller merkevaren din, så her ønsker du å gi et så godt inntrykk som mulig. Visuelle elementer, struktur og språket på nettstedet er alle viktige faktorer som former opplevelsen av din merkevare.

B2B netthandel og engrossalg på nett øker i forrykkende tempo, og beslutningstakerne stiller høyere krav til handleopplevelsen. Tall fra Forresten viser at hele 74 % innen B2B undersøker produktene de skal ha på nett, før de legger inn en ordre. Det betyr at også bedriftsmarkedet startet kjøpsprosessen på nett, før de tar kontakt med en eller flere leverandører. Det skal være enkelt å undersøke og bestille, enten det gjelder varer eller tjenester. Har du fremdeles produktkataloger som nedlastbare PDF-er? Da kan det være på tide å investere i ny funksjonalitet, som vil gjøre både vurderingsfasen og handel mer smidig for kundene dine.

Våre utviklere, designere og innholdsprodusenter hjelper deg gjerne med forbedring av eksisterende, eller lager en helt ny nettside. Ta kontakt, så finner vi løsningene som passer din bedrift.

Relevante artikler

Betalt Søk Google Ads
  • Teknologi
  • Markedsføring

8 grunner til å komme i gang med betalt søk

Betalt søk kan ha en stor påvirkning på salget i din bedrift. Hvis du ikke har tatt i bruk betalt søk som en del av din digitale markedsføring, gir vi deg åtte grunner til at betalt søk er den neste strategien du bør gå for.

Tilbake til toppen