Tilbake

På rett spor for Spordrift

Spordrift bygger og drifter jernbane, og er størst i Norge innen drift og vedlikehold. Dagens selskap ble skilt ut fra bane NOR i 2019. I årene som kommer skal Spordrift sørge for mer og bedre jernbane, og med det fulgte behov for modernisering og forbedring av nettsiden.

Modernisering av nettsiden

Spordrift hadde behov for modernisering og forbedring av nettsiden, og følgende punkter var viktig for prosjektet.

  • Modernisering av designet
  • Forenkle navigasjonen
  • Sidene måtte være raske
  • Høy ytelse og oppetid
  • Enkel å oppdatere for kunden
  • Mulighet for to-faktor innlogging for administratorer
  • At det ble brukt Wordpress
  • Enkel å videreutvikle

Den nye nettsiden skulle gjenbruke mye av daværende nettsides struktur og oppbygging, men løsningen skulle være raskere og mer oversiktlig. Spordrift ønsket også en nettside som vil være enkel å videreutvikle ved behov.

Nettsideoppbygning på skinner

Løpende dialog med kunden og frontend-utvikler/designer hos Spire har gitt et tett og godt samarbeid, med raske avklaringer og en smidig prosess.

Det ble utarbeidet en fremdriftsplan, hvor arbeidet startet i november 2021. Spordrift stod selv for innhold og tekst til nettsiden, og sendte over ferdige tekster fortløpende. Spire utarbeidet grafisk skisse og sidekart, og tok deretter fatt på oppbygning av nettsiden. I midten av desember ble nettsiden testet og godkjent, og vi kunne publisere flunkende ny nettside.

Smidig bygging og sikker drift

Nettsiden er bygget i WordPress, ettersom kunden er kjent med denne løsningen fra tidligere. Oppbyggingen innebærer enkle tekstsider med bilder og video. Nettsiden ble satt opp basert på mottatt materiell.

Sidene er bygget på moduler, som enkelt kan flyttes, kopieres og endres på hele nettstedet. Det er også laget et eget bibliotek hvor redaktørene kan finne modulene.

Det er lagt opp til mulighet for å legge til flere brukere, slik at andre i Spordrift kan redigere innhold og bilder/video i løsningen. Spordrift har høye sikkerhetskrav til sine digitale løsninger, og et av kravene var at brukerne kunne bruke tofaktorautentisering ved innlogging. Tofaktorautentisering er et ekstra sikkerhetslag som er skapt for å sikre at du er den eneste personen som får tilgang til kontoen din, selv om noen andre kan passordet ditt.

For å kunne sikre maksimal oppetid, rask support og raske nettsider flyttet vi nettstedet til vår egen dedikerte server i skyen.  Sky hosting er en type web-hosting som bruker mange forskjellige servere, for å balansere lasten og maksimere oppetiden.

Ta en titt på spordrift.no her.

Uttalelse fra kunden

«Vi hadde begrenset med tid og budsjett for å få plass vår nye nettside, og trengte noen som kunne hjelpe oss å få det til uten mye frem og tilbake. Spire satte Joakim på saken, som var akkurat den personen vi trengte: Han forstod alt på første forsøk, fra det overordnede om hva slags bedrift vi var og hva vi trengte fra vår nye nettside, til de konkrete ønskene og oppgavene vi ba ham løse for oss. Han leverte lynraskt og med gjennomgående høy kvalitet, kommuniserte og samarbeidet godt og hadde full kontroll på stort og smått av tekniske viderverdigheter som må være på stell med en nettside. Vår visuelle identitet var ikke tilpasset nettsider, så Joakim gjorde en utmerket "oversettelse" av de generelle føringene til nettbruk. Dette resulterte i en nettside som ikke bare fungerte godt teknisk og strukturelt, men var visuelt frisk og tiltalende.»

- Lars Hasvoll Bakke, fungerende kommunikasjonssjef, Spordrift

Relevante artikler

  • Strategi
  • Nettside
  • Markedsføring

Verdien av en god nettside

Mange bedrifter bruker sin egen nettside i sitt daglige arbeid, og kjenner den inn og ut – kanskje for godt. Da kan det være på tide å se på den med nye øyne og fra kundens perspektiv, og ta en gjennomgang av hvor god nettsiden egentlig er.

  • Nettside
  • Design
  • Teknologi

Nettbutikk for Opaker Gård

På Opaker Gård i Innlandet produseres kjøtt og urkorn på naturens premisser. Produktene selges til forbruker, og ønsket var en nettløsning som gjør salget mer sømløst. Vi har fått lage en effektiv salgskanal, som også hjelper dem med bestillinger og logistikk.

  • Strategi
  • Design

Visuell profil for Høgskolesenteret i Kongsvinger

Vi har utviklet ny visuell identitet for Høgskolesenteret i Kongsvinger. Målet deres er å videreutvikle Kongsvinger som høgskoleby, og løfte næringslivet til nye høyder. Høgskolesenteret er klare for fremtiden, og trengte en profil som gir uttrykk for den strategiske retningen de er på vei i.

Tilbake til toppen