Tilbake

Slutt på småkakene - Hva skjer når Google fjerner cookies?

Nå går det mot slutten på smulene fra digitale småkaker, altså det vi kjenner som cookies. Kakesmulene har hatt som misjon å informere blant annet Google og Facebook om din aktivitet på nett.

For markedsførere har kakesmulene, eller tredjepartsdata, vært gode hjelpere for målrettet og effektiv annonsering, og innsikt i kundens atferd. Apple har tatt grep, og nå vil det bli Google Chrome som kutter ut. Siste oppdatering fra Google er de vil stanse bruken av tredjeparts cookies i Chrome innen utgangen av 2023. Selskapet har sagt at de vil bruke tiden på å komme med gode alternativer, som både ivaretar personvernet for brukere og annonsørers behov. 

Hva er en cookie?

En cookie er kort fortalt en informasjonskapsel bestående av en tekstfil, som lastes ned og lagres når en bruker åpner en nettside. Den brukes til hendelser som eksempelvis å registrere brukerens aktivitet rundt på et nettsted, huske handlekurver eller for å lagre innloggingsdetaljer. Småkakene har også vært til hjelp for å gi «personlig» innhold og annonser, og blitt delt mellom partnere ved bruk av tjenester.

Personvernet på nett er mer i fokus enn noen gang. Vi opplever nå flere endringer og en dreining i privatpersonens favør, hvor hver enkelt skal kunne ha mer kontroll og aktivt avgjøre om han eller hun ønsker å dele sin informasjon. Mange har opplevd å bli forfulgt av annonser etter å ha besøkt en nettside. For mange annonsører har dette vært effektivt, mens det har blitt opplevd som «på kanten» for privatpersonen. Det er denne «støyende» annonseringen som vil forsvinne. Endringene gjør at du som markedsfører eller annonsør må ta grep, være kreativ og kanskje endre strategi for annonsering. Heldigvis er det mange muligheter, og du vil kunne snakke til målgruppene dine på deres premisser; på rett sted, til rett tid og med et budskap som treffer.

Konsekvenser

Markedsføring vil fremdeles være effektivt, og testing av budskap, analyse og måling vil være viktig. Endringene vil føre til at tallene er mindre knyttet til unike brukere og deres kundereise.

Endringer i rapportering

Eksempelvis vil «brukere» og «nye brukere» som rapporteres i Google Analytics bli mindre pålitelig enn før. Dine viktigste KPI-er bør derfor dreie seg om de mest pålitelige tallene for kjøp og omsetning.

Mindre målgrupper

Målgruppene vil potensielt bli mindre og noe mer generelle. Målretting av annonser er noe markedsførere flest har jobbet aktivt med. Vi får nå mindre persondata å benytte, og må dermed rette et enda større fokus mot kontekstuell annonsering.

Kortere levetid på remarketing-publikum

Remarketing vil fremdeles fungere, men data lagres ikke like lenge som før.

Google og Facebook har allerede forberedt seg på endringene, og vil komme med nye muligheter for analyse og målinger. Begge aktører trenger statistikk, og vil nok jobbe hardt for å gi annonsører flere verktøy. Sosiale medier er knyttet til en bruker eller profil, og det vil derfor være lettere å koble aktivitet og respons til disse.

Hva bør du tenke på?

Relevans

Hva du kommuniserer og budskapene du utformer blir enda viktigere. Å dele inn publikummet ditt i svært spissede målgrupper kan bli vanskeligere, slik at du må kommunisere til en noe bredere gruppe en tidligere.

Merkevare og innhold

Merkevarebygging har alltid vært viktig, og er noe du bør jobbe enda mer med fremover. Måten du kommuniserer på, innholdet du deler, budskapet i dine annonserer og merkevaren din vil avgjøre effekten. Konteksten for annonsen vil kunne bli annerledes, og det vil være innhold som skiller seg ut og vekker interesse som er avgjørende.

Kundereiser

Du vil fremdeles kunne følge kunder fra deres første interaksjon med din merkevare til siste, men fokus på hele kundereisen blir viktigere. At noen handler hos deg eller legger igjen sin kontaktinformasjon, er mest sannsynlig et resultat av at de har blitt påvirket flere ganger. Bruken av de ulike kanalene vil ikke endre seg, og du vet mest sannsynlig en hel del om hvor dine budskap bør plasseres for å gi effekt og verdi.

Fortvil ikke – at cookies blir borte, betyr ikke at data og analyse forsvinner. Det vil bli viktigere å jobbe med og bruke egne data, som CRM og generering av leads. Får du for eksempel samtykke til å kommunisere ved at brukeren legger igjen sin e-postadresse, kan du kommunisere både direkte og effektivt.

Trenger du råd for hvordan du kan markedsføre deg mer effektivt, og i hvilke kanaler? Ta gjerne kontakt for en kaffeprat – og kanskje kan vi by på et par cookies til kaffen.

 

Relevante artikler

  • Strategi
  • Nettside
  • Markedsføring

Verdien av en god nettside

Mange bedrifter bruker sin egen nettside i sitt daglige arbeid, og kjenner den inn og ut – kanskje for godt. Da kan det være på tide å se på den med nye øyne og fra kundens perspektiv, og ta en gjennomgang av hvor god nettsiden egentlig er.

Bilde av en mobil som viser iOs 14.5
  • Teknologi
  • Markedsføring

Disse Apple-endringene bør du som markedsfører få med deg

I tillegg til over 200 nye emojier, har Apple lansert viktige endringer i forhold til personvern i nyeste iOS-versjon, iOS14.5. Enn så lenge, kan disse endringene gjøre det ekstra utfordrende å være annonsør og markedsfører.

Tilbake til toppen