Tilbake

Derfor bør du jobbe med personas og kundereiser

Det tar tid å stifte nye bekjentskap, lære å kjenne og forstå. Slik er det også når du skal bli kjent med kundene eller brukerne dine, og de som potensielt kan bli kunder av deg. Tiden og energien du legger ned i dette, er likevel en god investering. Vi ser at ønsket om personaliserte opplevelser øker, kvalitet på innhold blir viktigere, og relevans er nøkkelordet du bør merke deg fremover.

Kjenner du egentlig kundene dine godt nok? Vet du hvem og hvor potensielle nye kunder er? Å nå ut til nye og ukjente grupper er vanskelig, og kan føles som å sende en flaskepost ned en elv og håpe noen plukker den opp på veien. Slik trenger det ikke være. Med litt innsats for å bli kjent med målgruppene, kan du være sikker på at flaskeposten når frem – til riktig person, med et passende budskap.

Hva er personas?

Et godt verktøy for arbeid med målgrupper, er personas. Personas er profiler av fiktive personer, som representerer en eller flere av dine kunder. Denne fiktive personen vil fungere som og representerer en gruppe av kunder eller ønskede kunder, og ha en profil med generaliserte egenskaper. En persona vil gi god innsikt i en kundegruppe. For noen vil én persona holde, mens andre trenger fire personas.

Hvordan jobbe med personas

I beskrivelsen av en persona bør en få med nøkkelinformasjon som alder, yrke og interesser. I tillegg bør han eller hun beskrives som person, med egenskaper og personlighet knyttet til beslutninger, handlemønstre og digitale vaner. Sett sammen et lite team i bedriften, og lag en arbeidsgruppe for idémyldring og arbeid med personas. Start gjerne med kunde- eller brukergrupper dere har, altså kjernekunde eller hovedmålgruppe. Hvilke ønsker, behov og utfordringer har denne gruppen? Hva er bedriftens styrker for å løse kundens utfordring?

Å jobbe med personas er både nyttig og gøy. Ta gjerne med deg dagens kunnskap om brukerne dine, i form av data og erfaringer, men vær åpen for ny innsikt. Kanskje dere starter med ulike oppfatninger av kundene deres i arbeidsgruppa, og kanskje dere ikke vet så mye om kundene eller brukerne som først antatt? Personas vil hjelpe deg å løfte fokus opp og ut av egen bedrift eller organisasjon. Ved å ha gode profiler å jobbe aktivt med over tid, vil du hele tiden ha fokuset der det er viktigst; på kunden.

Kunnskap gir gode brukeropplevelser

Kunnskap er makt, og «content is king» - sammen kan dette bli din dynamitt. Med gode profiler som beskriver målgruppene, kan du tilpasse, spisse og effektivisere markedsføringen. Personas er også et viktig element i en innholdsstrategi. Hvem skal du lage innhold til? Hva er de interessert i? Hvilke kanaler bruker de? Tilpasset og relevant innhold samt en smidig kundereise, gir gode kundeopplevelser. Det er dette som gjør at kundene kommer tilbake, anbefaler deg til andre, og gir deg nye kunder.

Knytter du dine personas til kundereiser, vil du kunne gå i dybden av kundeforholdene og hvordan samhandlingen med din bedrift foregår. Hvordan opplever kundene samhandlingen? Hvor «butter» det, slik at kunden ikke får utført det han eller hun ønsker? Jobber du godt med kundereisene, vil du kunne identifisere og fjerne friksjon, og sørge for å sikre en positiv opplevelse av din bedrift.

Vil du komme i gang med personas og kundereiser, men trenger et par ekstra øyne på arbeidet? Da må du gjerne ta kontakt med oss, så hjelper vi deg i gang.

Relevante artikler

  • Strategi
  • Nettside
  • Markedsføring

Verdien av en god nettside

Mange bedrifter bruker sin egen nettside i sitt daglige arbeid, og kjenner den inn og ut – kanskje for godt. Da kan det være på tide å se på den med nye øyne og fra kundens perspektiv, og ta en gjennomgang av hvor god nettsiden egentlig er.

  • Strategi
  • Konsept
  • Design

Konseptutvikling og profilbygging med Jessheim Storsenter

Sammen med Jessheim Storsenter har vi tatt i bruk alle våre fagområder og tjenester, fra rådgivning til uttak i både trykte og digitale kanaler. Resultatet er et spennende kjøpesenter med tydelig konsept og innbydende profil.

Tilbake til toppen